Blog

Maxtrans en Ellimetal

Maxtrans en zijn ervaren team specialiseren zich in uitzonderlijk vervoer. Grote apparatuur zoals kolommen, silo’s en opslagtanks van hun zusterbedrijf Ellimetal, kunnen ze direct vanaf de kade aan het Albertkanaal in Genk verzenden naar afgelegen locaties, overal ter wereld.
Waar het over de weg kan, heeft Maxtrans de expertise en innovatieve middelen in huis om goederen met maximale afmetingen op hun bestemming te krijgen, en dat in perfecte staat.

Maxtrans en Ellimetal

Op frisse maandagochtend in oktober begint de werkweek, ook bij Ellimetal. Vandaag op het programma: het vervoer van zes CO²-tanks.

Geen klein klusje, dus rijdt hun nieuwste Mercedes-Benz Arocs 4463LS SLT uit. Een luchtgeveerde tridem met bladgeveerde vooras, prima voor deze job. De gigantische CO²-tanks worden vanop de site naar de kaai gevoerd waar ze dan in binnenvaartschepen geladen kunnen worden.

Slechts enkele honderden meters afgelegd, maar dit uitzonderlijke vervoer met een lading van 41,3 x 8,6 x 8,8m, is goed voor zo’n 315 ton. Ondenkbaar zonder een uitzonderlijke truck dus.

Raf Geerkens vertelt

Raf Geerkens, Operational Manager bij Maxtrans, is verantwoordelijk voor de logistieke taken. Hij houdt alles nauwkeurig in de gaten en onder zijn toeziend oog loopt het proces op rolletjes.

“Maxtrans is ontstaan doordat de behoefte van Ellimetal om met gespecialiseerde vervoersfirma’s te werken erg groot werd. 95% van de transporten die Maxtrans uitvoert zijn in opdracht van ons zusterbedrijf, Ellimetal. We zorgen, behalve voor de transportlogistiek, ook voor de transportengineering, de berekeningen van stabiliteit en dergelijke meer, allemaal van bij Ellimetal tot bij hun klant.” Legt Raf uit. “Daarvoor hebben we een mooie vloot met onze twee Volvo-trekkers 6×4 en twee Mercedes-Benz-trekkers. Een daarvan is de nieuwe Arocs 4463LS SLT en de andere is een Arocs 6×4. Die dienen voornamelijk voor de uitzonderlijk zware lasten.”

Raf is tevreden over de prestaties van de Mercedes-Benz Truck, en al even tevreden over de kennis van het team bij Groep VDH, dat hen onlangs de Arocs 6×4 afleverde.

Je mag de complexiteit van dat voertuig niet onderschatten, zeker niet in functie van alle taken die het moet uitvoeren. Maxtrans schafte het zich aan omdat hun eerdere Arocs, na 15jaar, stilaan aan vervanging toe was. De jongste versie heeft de nieuwste snufjes en techniciteiten, is gemakkelijker in gebruik en veel comfortabeler. De efficiëntie is er duidelijk op vooruitgegaan tegenover 15 jaar geleden. Gelukkig!

De luchtvering, de verdeling van de trekkracht en het comfort zijn echte troeven tegenover andere merken. Die kunnen dit type voertuig, in deze samenstelling, niet aanbieden.

De opbouw van de truck werd door de ingenieurs van Maxtrans zelf ontworpen en uitgevoerd. Zo is de SLT – wanneer hij ingezet wordt als vrachtwagen – uitgerust met een verschuifbare balastblok. Die garandeert de optimale aslasten volgens geldende (inter-)nationale regels, maar zorgt ook voor maximale aslasten op de aangedreven assen bij RoRo-operaties en transport onder hellingshoek.

Niemand in België doet dit werk, dus de opbouw moet heel specifiek voor het vervoer van hun eigen speciale goederen voorzien worden. Elk transportbedrijf voor uitzonderlijk vervoer heeft eigen specialisaties en dus ook eigen specifieke noden.

Tot slot geeft Raf nog mee dat hij af en toe zelf achter het stuur kruipt wanneer er geen chauffeur beschikbaar is. “Met alle plezier!”

Technisch gezien.

We kozen een Arocs en geen Actros, simpelweg voor de verhoogde bodemvrijheid vooraan. Die laat ons toe om makkelijk in en uit pontons te rijden. De Arocs heeft een aandrijflijn met de gekende OM473 met 625Pk en 3.000Nm-koppel die de kracht via de TRK-koppeling en de 16-versnellingsbak aan de twee achterste aangedreven assen doorgeeft.

Deze SLT is de eerste Arocs met luchtvering achteraan. Die biedt, ongeacht omstandigheden, een optimale tractie. De truck is voorzien van PTO met 200L-tank voor opleggersturing en er is een bijkomende koeling in het rek achter de cabine voor de motor, oliecircuits en diesel. Het maximale treingewicht is daarom vastgelegd op 500 ton.

Dat is heel wat, dus is de truck voorzien van een koppelschotel met 3.5”-pin op een slider met acht posities. Rijdt hij als vrachtwagen? Dan is er vooraan een registerkoppeling van 50mm voorzien en achteraan een aanhangwagenkoppeling van 50mm met cardangewricht en de nodige lucht- en lichtaansluitingen om alle controle over de combinatie te hebben.

Via Daimler Truck Custom Tailored Trucks zijn er heel wat specifieke uitrustingen voorzien, denk aan een stekker voor de opleggersturing en -hefinrichting voor Faymonville-opleggers en aanhangwagens. Maar ook bijvoorbeeld knoppen in het dashboard, extra werklichten rond het voertuig, opbergkoffers, een camera boven de Rockinger, een watertank met ingebouwde zeepdispenser, …

Maxtrans mag trots zijn op zijn vloot en met name op zijn Arocs. Dat is knap maatwerk.

Share the Post:

Ook interessant voor u