Een debat rond elektrificatie van het (zware) wegtransport.
GoForZero in de transportsector? Elektrificatie van het vrachtwagenpark? Transportbedrijven en wagenparkbeheerders zitten nog met heel wat vragen. Hoe verhoudt de TCO van elektrische vrachtwagens zich ten opzichte van traditionele dieselvoertuigen? Wat met routeplanning? Wat vinden de chauffeurs ervan? Hoe organiseren we de laadinfrastructuur? En is er wel voldoende stroom beschikbaar? Wat zijn de plannen van de Vlaamse en Waalse overheid?
Een visie van experts
Op het event e.Mission deelden onafhankelijke experten hun visie. Onze inspirerende gasten deelden niet alleen inzichten en anekdotes, maar ook hun visie op de toekomst. Stéphane Jacobs, transitie manager Clean Power for Transport bij de Vlaamse Overheid, ging in debat over de visie en maatregelen van de Vlaamse regering voor elektrisch vrachtvervoer over de weg.
Samen verleggen we de grenzen
e.Mission werd een exclusief interactief event rond verduurzaming van het zware wegtransport en ontzorging bij de transitie naar elektrificatie van het vrachtwagenpark. En als kers op de taart: de onthulling van de nieuwe Mercedes-Benz eActros 600 Longhaul. Inspirerende gasten, inzichten en anekdotes en een vastberaden visie op de toekomst vulden de zaal met blije gasten die zich lieten inspireren om samen grenzen te verleggen.
Praktisch gezien
Marc Malbrancke (head of grid bij Synergrid) en Pieter Vermassen (directeur netwerkontwikkeling bij Fluvius) beantwoordden vragen rond energievoorziening, netwerkontwikkeling en investeringen in infrastructuur en elektriciteitsvoorziening. Aldo Peeters, medestichter en zaakvoerder van het ingenieursbedrijf Enersangi, gaf ons achtergrond in “het waarom”. Hij bracht inzicht in de evolutie van batterijontwikkeling, evolutie van energieverbruik over de laatste 45 jaar en waar die energie vandaan komt. Kris Dierckx , EV Sales manager bij TSG Group, gaf ons een overzicht van de beschikbare laadoplossingen op de markt.
Last but not least getuigden Wim Claes (Wim Claes transport & logistiek), Nathalie Van Dijck, (VANDIJCK TRANSPORT), Van Mieghem Laurent (Van Mieghem Logistics) en Michiel Verdonck (VM-Milktrans en Sovedo Logistics) waarom hun bedrijf investeerde in de elektrische Mercedes-Benz eActros. Ze gaven daarbij een realistisch beeld van de voordelen en de uitdagingen bij de switch naar battery powered zero-emission vrachtwagens.
Allemaal experts in hun vak of in ervaring met een elektrisch wagenpark dus. Ze gaven ons elk hun eerlijke en open visie op de toekomst. Een toekomst waarin mobiliteit duurzaam, innovatief en inspirerend is!